Pages

Tips Sebelum Ke Luar Negara

16.05.2015

Salam.

Cukup sebulan selepas balik dari Indonesia. Jadi ini sekadar perkongsian untuk mereka yang berhajat ke Luar Negara dengan mengatur bajet yang ciput tapi cukup.



1. Pilih Negara ;
Memula, rancang dengan Dayah. Atleast kita ke Jakarta (Indonesia) katanya, so kami stick with the plan. Rancang saja dulu sambil cari Agent yang menawarkan harga murah dan mampu.
Hujung tahun 2014, Effy pula tetiba WhatsApp bawa ke tempat yang sama. So semangat semakin naik. Tapi kami 3 org belum ada simpanan tetap yang khas untuk ke Luar Negara (haha, ne lah namanya angan Mat Jenin sampai ke Indonesia!). Jadi, jom I’ll share how we make it happen dan destinasi pertama kami ialah sudah pasti ke Indonesia!

2. Tiket : 
Seminggu selepas Effy WhatsApp bawa ke Jakarta, tetiba instinct buka web tengok harga tiket, buka guna AIRPAZ.COM . Macam menang lottery, tiket return RM 250 from Kota Kinabalu! Sepantas kilat aku WhatsApp Effy & Hidayah. Malangnya, cubaan kali pertama ini gagal sebab tiket habis macam pisang goreng. 
Kami 3 decide yang akan pergi tanpa Agent atau Tour Guide, jadi tiket kena cari sendiri kena rajinlah buka Website. Masuk bulan Januari masa yang lain give up untuk Survey harga tiket, aku gagahi juga cek. Tadaaa! Harga murah lagi. RM 250 for return, kami sudah decide untuk jalan bulan April, jadi ada masa 3 bulan untuk kumpul duit.
Tiket Berjaya dibeli menggunakan duit gaji bulan Disember. Alhamdulillah, Tiket setel!

3. Passport :
Tak lama lepas beli tiket, kami sudah bajet harga Passport dan lain-lain. Tiba-tiba keluar berita, harga passport naik hingga ke RM 200 dari sebelum ini hanya RM 100. Masa ini, bajet sangat kacau. Haha! Sabo je la. Kami 3 buat passport hujung bulan Mac dan duit gaji bulan itulah yang kami guna.

4. Booking Supir/Driver :
Memandangkan tidak guna khidmat Tour Guide. Maka kami guna khidmat Google Guide. Termasuklah mencari supir untuk bawa ke tempat jauh macam ke Kawah Putih dan sebagainya. So, Hayukka Bandoeng yang kami pilih dengan harga yang berpatutan. Agak lucu kisah ini, siap minta bawa ke 11 tempat dalam masa 1 hari. Hampeh betul, haha! Alhamdulillah, dapatlah harga RP 460,000 (RM 140) ke Kawah Putih dan Bandung Tours. Berbaloi ? Nanti di cerita untuk next entry. OK ? :)

5. Hotel ;
Boleh cross-check hotel murah beserta lokasi hotel melalui TRIVAGO atau AGODA, tapi highly recommended ialah, sila booking hotel via BOOKING.COM. Please check betul-betul, pilih hotel yang free cancelation. Hotel yang sedia breakfast dan Wifi.
Kami book Cleo Guest House di Bandung untuk 2 malam RP 500,000 dan Pondok Malabar di Jakarta untuk 1 malam, RP 600,000 dan kononnya late check out. Tak perlu bayar lagi, call hotel selepas booking untuk Tanya boleh tidak bayar masa check in, jadi kami sudah tahu berapa bajet hotel utk 3 orang dan 3 malam, duit asingkan awal. Untuk malam ke-4, saya cerita next entry. Hihi!

6. Luggage :
Ok kawan-kawan, Airasia tidak sedia Luggage ya. Kalau memang melancong tiada niat untuk Shopping, jadi anda jimat bahagian ini. Tapi beruntungnya, saya adalah wanita terbahagia, dimana kata orang, perempuan dan shopping itu berpisah tiada. Haha! Hujung bulan Mac baru beli Luggage, hasil duit yang dikumpul start bulan Januari. RM 51 untuk 25kg.

7. Airport Tax ;
Sebelum-sebelum ini, Airport Tax kena bayar semasa pulang dan bayar di Airport Indonesia. Sekarang tidak perlu dah, Airasia sudah sedia khidmat bayar terus secara online. Jadi kami bayar masa beli luggage tu. RM 41 (je) seorang.

8. Barang mandi ;
Memandangkan we ols pergi 3 orang, jadi manfaatkan. Bagi-bagi tugas, setiap seorang kena bawa alatan mandi dan kita amalkan konsep sharing is loving. Wehuuu. Jimat beban, eyadok ?

9. International Adapter ;
Bagi menjimatkan cost beli barang alah ne, silalah berkenalan dengan mana-mana sedara yang selalu travels, mesti dia ada punya, jadi pegilah mengeratkan silaturrahim dan buat muka manis ceria dengan meminjam Adapter untuk jimatkan kos dan mudahkan urusan. Kalau tidak, menangis kang Iphone segala bagai tiada bateri. Macam mana nak upload Selfie ye dak ? haha.

10. Extension ;
Benda alah ne penting kalau pergi lebih dari seorang. Hotel kadang ada 1 je soket, international adapter kau pun bawa 1. Jadi pentingkan extension? Bolehlah cas segala harta benda secara berjemaah. ;)

11. Money changer ;
Benda penting ofkos "Duit. Dayah rajin ke hulu ke hilir, jadi sepanjang tempoh sebelum kami berangkat,dialah tolong cek rate paling murah untuk tukar duit. So, seminggu sebelum gerak, kami dapat RM 287 = 1 juta rupiah. Kami tukar tak banyak, RM 400 duit Malaysia. Memang tahu tak cukup.

Boleh juga selalu cek rate yang lebih kurang di sini. Converter . Kami siap print traveller sheet untuk jadi rujukan sepanjang jalan. Taklah kena tipu. hihi

Kami baca bloggers cakap, tukar di Indonesia dapat rate lagi murah. Jadi kami bawa duit Malaysia tukar sana. Sekali pegi tukar, dapat mahal. RM 300 = 1 juta rupiah -_-‘ ,nak tak nak, tukar je la. Duit rupiah da nak habis. Huwaaaaa!
Cadangan saya ialah, keluarkan dari bank melalui ATM. Mereka selalu bagi rate paling rendah dan terbaik. Trust me!

12. Kad ATM (Debit-Card) ;
Masa baca blog, dorang cadang 2 kad ATM ne yang senang jumpa. Maybank dan CIMB. So, aku bawalah kad Maybank yang dalamnya ada juta-juta rupiah tu. Sekali sampai dan jenjalanlah aku dengan harapan jumpa Maybank, sekalinya rupa rimau Maybank tu pun aku tak jumpa! Yang ada berderet sekali dgn bank-bank Indonesia CIMB ja. Mudah jumpa.

13. Tiket Keretapi :
Sebelum jalan, kami sudah rancang untuk berada selama 2 malam di Bandung, memandangkan kami Landed di Jakarta maka terdapat banyak option untuk ke Bandung. Sama ada terus sewa supir, naik Van Express atau Train ?
Mulanya kami putuskan untuk naik Train sebab harga yang murah bila tengok Website. Malangnya, kami 3 tiada Kad Kredit untuk book. Jadi, kami just asingkan duit ikut harga tiket yang mahal sebagai langkah berhati-hati. Harga hanya RP 100,000 (RM 30) lebih kurang.

14. Kasut ;
Pakailah apa saja selain heels ya akak-2. Karang ada yg tumit ke mana, jari kaki tah ke mana. Hihi.
Tapi kalau dengan heels tu langkah kaki lagi laju, silakan pakai. wehuuu!

15. Sim kad ;
Di Airport KK lagi sudah ada orang jual simkad indonesia RM10. Harga lebih kurang dengan Indonesia. Kami sudah ada, Dayah pinjam dengan Pak cik dia. Aku rasa benda ne tidak penting sangat melainkan kau duduk lama di sana. Sebab kebetulan Whatsapp masa tu baru lancarkan aplikasi call. Boleh call free orang di Malaysia, tak perlu mesej sekarang, Whatsapp sajalah, kan ?

Itu saja. Sekian ^^

Short-List Bajet penting sebelum jalan (exclude shopping) :

RM 250 - Tiket Return (from KK)
RM 51 - Luggage 25kg
RM 41 - Airport Tax
RM 200 - Passport
RM 140/3 - Harga supir bahagi 3 orang
RM 143/3 - Cleo Guest House
RM 171/3 - Pondok Malabar

= Total : RM 693


No comments: